日本語
The University of Electro-Communications 
Graduate School of Informatics and Engineering, School of Informatics and Engineering 
Department of Computer and Network Engineering, Cluster I (Informatics and Computer Engineering) 

顔写真 Assistant Professor 
TAKESHI ITO 

Year of birth:1964  
Tel.0424-43-5370  
 
Personal website  

Career
電気通信大学電気通信学部  助手  1994/04-Present 
法政大学社会学部  非常勤講師  1996/04-2000/03 
デジタルハリウッド大学  客員教授  2005/04-Present 
放送大学  非常勤講師(面接授業)  2014/03-Present 

Academic background
Hokkaido University  Faculty of Literature  行動科学科  1988/03  Graduated 
Nagoya University  Graduate School, Division of Engineering  情報工学専攻  Master's program  1991/03  Completed 
Nagoya University  Graduate School, Division of Engineering  情報工学専攻  Doctoral program  1994/03  Completed 

Academic degrees
工学博士  Nagoya University  1994/03 

Current research areas
Cognitive science 
Intelligent informatics 
Intelligent informatics 

Current research subjects
A Scientific Research on Curling  Curling, Digital Curling, Indefinite Game, Supporting of strategy  2015-2018 
Research on the human-like AI that make a mistake  Imitation AI, human-error, human-like  2013/04-2016/03  十分に強くなった知的ゲームAIに人間らしいエラーを持たせることで対戦して楽しくなるシステムを提案していく。 
Development and evaluation of the playing system reflecting play styles  play style  2010/04-2013/03  人間のプレイスタイルを模倣するAIシステムの構築とその評価 
Council Algorithm in Game  Ensamble prediction, Boosting  2008/11-2011/03 
思考ゲームのアルゴリズム研究  ゲーム、アルゴリズム、計算機科学  2005-Present 
Cognitive Science Approach to Intelligent Game Playing Processes  Intelligent Games Problem Solving Cognitive Science 

Preferable theme of joint or funded research
ゲームを題材にした認知科学的研究  Desire to engage in joint research with universities and other research institutes  Technological consultation,Commissioned research,Joint research  お気軽にお尋ねください。 
エンターテイメント技術の進歩と人間との認知科学的関係  Desire to engage in industry-academia collaboration and other forms of joint research with private and other organizations  Technological consultation,Commissioned research,Joint research,Other  さまざまな形の共同研究のお申し出を歓迎します。 お気軽にお問い合わせください。 
人を模倣する人工知能技術  Desire to engage in industry-academia collaboration and other forms of joint research with private and other organizations  Commissioned research,Joint research 
View details...

Published books
Book  一人称研究のすすめ  諏訪正樹、堀浩一、伊藤毅志、松原仁、阿部明典、大武美保子、松尾豊、藤井晴行、中島秀之  近代科学社  45-84  2015/04/28 
Book  人間に勝つコンピュータの作り方  滝澤 武信, 松原 仁, 古作 登, 橋本 剛, 小谷 善行 , 鶴岡 慶雅, 山下 宏, 金子 知適, 保木 邦仁, 伊藤 毅志, 竹内 章, 篠田 正人  技術評論社  147-170  2012/09 
Book  コンピュータ将棋の進歩6~プロ棋士に並ぶ~  伊藤毅志  共立出版  85-103  2012/05 
Book  われ敗れたり  米長邦雄ほか  中央公論新社  179-182  2012/02 
Book  先を読む頭脳  羽生善治、伊藤毅志、松原仁  新潮社  2006/08 
View details...

Published papers
Paper  Yes  Developing Intuition: Neural Correlates of Cognitive-Skill Learning in Caudate Nucleus  Keiji Tanaka, Xiaohong Wan, Daisuke Takano, Takeshi Asamizuya, Chisato Suzuki, Kenichi Ueno, Kang Cheng and Takeshi Ito  The Journal of Neuroscience  32/ 48, 17492-17501  2012 
Paper  Yes  次の一手問題を用いた囲碁プレイヤーの局面認識についての分析  高橋克吉、伊藤毅志、村松正和、松原仁  情報処理学会論文誌  Vol.52, 3796-3805  2011/12 
Paper  Yes  Ms.Pac-Manにおけるモンテカルロ木探索  池畑望、伊藤毅志  情報処理学会論文誌  Vol.52, 3817-3827  2011/12 
Paper  Yes  将棋における合議アルゴリズム-多数決による手の選択-  伊藤毅志、小幡拓弥、杉山卓弥、保木邦仁  情報処理学会論文誌  Vol.52, 3030-3037  2011/11 
Paper  Yes  将棋における合議アルゴリズム-局面評価値に基づいた指し手の選択-  杉山卓弥、小幡拓弥、斉藤博昭、保木邦仁、伊藤毅志  情報処理学会論文誌  Vol.51, 2048-2054  2010/11 
View details...

Research presentations
Oral presentation for an academic conference  第1回UEC杯コンピュータ囲碁大会報告(2007年12月)  情報処理学会,ゲーム情報学研究会  19/ 1  No  伊藤毅志、村松正和  2008 
Oral presentation for an academic conference  視線を用いた新しいエンターテインメント  情報処理学会,エンターテインメントコンピューティング研究会  9/ 4  No  水上明、伊藤毅志  2008 
Oral presentation for an academic conference  第1回UEC杯5五将棋大会報告(2007年11月)  情報処理学会,ゲーム情報学研究会  19/ 2  No  伊藤毅志  2007 
Oral presentation for an academic conference  知識を直観的に記述できる5五将棋システム  情報処理学会,ゲームプログラミングワークショップ2007  12  No  滝沢洋平、伊藤毅志  2007 
Oral presentation for an academic conference  棋譜には現われない暗黙の棋譜  情報処理学会,ゲームプログラミングワークショップ2007  11  Yes  伊藤毅志  2007 
View details...

Awards
TAAI2012 Excellent Paper Award  2012/11/17 
CEDEC AWARDS プログラミング・開発環境部門優秀賞  2011/09/07 
文部科学大臣表彰科学技術賞 理解増進部門  2010/04/13 
CSA研究賞  2009/05 
山下記念研究賞  2005/11/18 
View details...

Past records of joint or funded research
コンピュータ将棋プログラムの現状と弱点の検証  2011-2012  Joint research  Domestic joint research 
思考ゲームにおける個性的なAIに関する研究  2011-2012  Joint research  Research commissioned by a company 
集中的訓練によりアマチュア被験者にプロの直観思考回路を育てる試み  2010-2010  Joint research  Domestic joint research 
合議プログラムの実験および評価関数の自動学習検証  2008-2010  Joint research  Other 
View details...

Public lectures
室蘭工業大学蘭岳セミナー招待講演  室蘭工業大学  2011 
富士通専門技術講座招待講演  富士通研究所  2011 
慶応義塾大学一般特別講義  慶応義塾大学  2011 
目黒会関西支部総会招待講演  目黒会関西支部  2011 
スクエアエニックス社内向け招待講演  スクエアエニックス  2011 
View details...

Memberships of academic societies
IEEE  2015-Present 
電子情報通信学会  2015-Present 
人工知能学会  1990-Present 
情報処理学会  1990-Present 
電子情報通信学会  1990-Present 
View details...

Involvement in conference and research meetings
ゲーム情報学研究会  主査  2013/04/01 
ゲーム情報学研究会  運営委員  2007/04/01 
View details...

Committee or council involvement
情報処理学会  会誌編集委員  2010/04-Present 
日本認知科学会  常任運営委員  2008/04-2011/03 
View details...

Media coverage
Newspaper  週刊碁  驚異の電脳、特別イベント「コンピュータが棋士に挑戦!」  2012/04/23 
Newspaper  日本経済新聞  囲碁ソフト 進化急速~「Zen」アマ高段者レベルに  2012/04/17 
Newspaper  西日本新聞  電脳棋士、驚異の進化  2012/04/06 
Newspaper  西日本新聞  囲碁もコンピュータに軍配  2012/03/18 
Newspaper  NHK総合  囲碁ソフトがトッププロの棋士に勝利  2012/03/13 
View details...

Social activities
Other social contributions  日本棋院とのコンピュータ囲碁に関する提携調印  2012-2012 
Academic journal activities  情報処理学会誌  2011/04-2013/03  編集委員 
Academic journal activities  情報処理学会論文誌特集号  2006/10-2007/09  編集委員 
View details...