Published papers
Number of published data : 58
No. Classification Refereed paper Title Authorship Author Journal Volume/issue/page Publication date ISSN DOI URL
1 Paper
Yes
条件の変更にロバストなデジタルカーリングの改良
Joint
森健太郎、伊藤毅志
報処理学会論文誌
60/ 11, 2085-2092
2019



2 Paper
Yes
Game Learning Support System Based on Future Position
Only
Takeshi Ito
ICGA Journal
40/ 7, 450-459
2018



3 Paper
Yes
Adjusting the Evaluation Function for Weakening the Competency Level of a Computer Shogi Program
Joint
Takafumi Nakamichi, Takeshi Ito
ICGA Journal
40/ 1, 15-31
2018



4 Paper
Yes
囲碁学習支援のための用語判定システムの提案
Joint
龐遠豊,伊藤毅志
情報処理学会論文誌、
59/ 4, 1286-1294
2018



5 Paper
Yes
流れを考慮した将棋における人間の指し手との一致率向上手法
Joint
杵渕哲彦,伊藤毅志
情報処理学会論文誌
58/ (9),, 1549-1554
2017



6 Paper
Yes
プレイヤの技能に動的に合わせるシステムの提案と評価
Joint
仲道隆史,伊藤毅志,
情報処理学会論文誌
57/ (11), 2426-2435
2016



7 Paper
Yes
精神看護学における映像教材の有効性の検討―ビデオ教材作成過程と評価―
Joint
江藤和子,椎野雅代,宮原舞子,伊藤毅志
日本精神科介護学術集会専門Ⅰ,日本精神科看護学術集会誌
58/ 2, 244-248
2015



8 Paper
Yes
Changes in cognitive processes and brain activity while becoming proficient at Minishogi

Takeshi Ito and Daisuke Takano
ICGA Journal
Vol.38/ No.4, 209-223
2015



9 Paper
Yes
Analysis of Performance of Consultation Methods in Computer Chess

Kunihito Hoki, Seiya Ohmori and Takeshi Ito
Journal of Information Science and Engineering
30/ 3, 701-712
2014



10 Paper
Yes
Developing Intuition: Neural Correlates of Cognitive-Skill Learning in Caudate Nucleus

Keiji Tanaka, Xiaohong Wan, Daisuke Takano, Takeshi Asamizuya, Chisato Suzuki, Kenichi Ueno, Kang Cheng and Takeshi Ito
The Journal of Neuroscience
32/ 48, 17492-17501
2012



11 Paper
Yes
次の一手問題を用いた囲碁プレイヤーの局面認識についての分析

高橋克吉、伊藤毅志、村松正和、松原仁
情報処理学会論文誌
Vol.52, 3796-3805
2011/12



12 Paper
Yes
Ms.Pac-Manにおけるモンテカルロ木探索

池畑望、伊藤毅志
情報処理学会論文誌
Vol.52, 3817-3827
2011/12



13 Paper
Yes
将棋における合議アルゴリズム-多数決による手の選択-

伊藤毅志、小幡拓弥、杉山卓弥、保木邦仁
情報処理学会論文誌
Vol.52, 3030-3037
2011/11



14 Paper
Yes
将棋における合議アルゴリズム-局面評価値に基づいた指し手の選択-

杉山卓弥、小幡拓弥、斉藤博昭、保木邦仁、伊藤毅志
情報処理学会論文誌
Vol.51, 2048-2054
2010/11



15 Paper
Yes
Selfish Search on Playing Shogi

Takeshi Ito
Entertainment Computing ICEC 2007, Lecture Notes in Computer Science
4740, 140-154
2007



16 Paper
Yes
コンピュータの思考とプロ棋士の思考-コンピュータ将棋の現状と展望-

Takeshi Ito
情報処理学会論文誌
49/ 12, 4033-4040
2007/12



17 Paper
Yes
Chunking in Shogi:New Findings

Takeshi Ito, Hitoshi Matsubara, and Reijer Grimbergen
Advances in Computer Games, Lecture Notes in Computer Science
4250, 140-154.
2006



18 Paper
Yes
熟達者の直観的思考を組み込んだ将棋プログラム -HIT将棋(Human Intuitive Thought)プロジェクト

伊藤毅志
情報処理学会論文誌
46/ 6, 1527-1532
2005



19 Paper
Yes
将棋の認知科学的研究(2)-次の一手実験からの考察

伊藤毅志、松原仁、ライエル・グリンベルゲン
情報処理学会論文誌
45/ 5, 1481-1492
2004



20 Paper
Yes
要素韓の依存関係に基づく複合語の構造分析

韓東力、伊藤毅志、古郡廷治
電子情報通信学会論文誌
J86-D-2/ 5, 706-614
2003



21 Paper
Yes
Information Extraction and Summarization for Newspaper Articles on Sassho-Jiken

Teiji Furugori, Lin Rihua, Takeshi Ito and Dongli Han
IEICE Trans
1-
2003



22 Paper
Yes
Structural Analysis of Compound Words in Japanese Using Semantic Dependency Releations

Dongli Han, Takeshi Ito, and Teiji Furugori
Journal of Quantitative Linguistics
9/ 1, 1-17
2002



23 Paper
Yes
将棋の認知科学的研究(1)-記憶実験からの考察

伊藤毅志、松原仁、ライエル・グリンベルゲン
情報処理学会論文誌
43/ 10, 2998-3011
2002



24 Paper
No
Word sense disambiguation with a corpus-based semantic network

Qujiang Peng, Takeshi Ito, Teiji Furugori
Proc. of the 6th NLPRS, Tokyo(to appear)

2001



25 Paper
Yes
人間の作図過程を説明する問題解決スクリプトと作図の分類

伊藤毅志, 大西昇, 杉江昇
情報処理学会論文誌
35/ 7, 1501-1505
1994



26 Paper
Yes
人間の作図過程を説明する問題解決スクリプトと作図の分類

伊藤毅志, 大西昇, 杉江昇
電子情報通信学会論文誌
D2-4, 811-822
1994



27 Paper
Yes
作図過程を伴う幾何の問題解決認知モデルの提案

伊藤毅志, 大西昇, 杉江昇
電子情報通信学会論文誌
J75-D-2/ 10, 1702-1712
1992



28 Invited paper
No
レクチャーシリーズ「コンピュータ将棋の技術」(第3回)コンピュータ将棋における合議アルゴリズム

伊藤毅志
人工知能学会誌
Vol.26
2011/06



29 International conference proceedings, etc.
Yes
Visualizing and Understanding Policy Networks of Computer Go

Yuanfeng Pang and Takeshi Ito
PRICAI2018: Trends in Artificial Intelligence
1, 256-267
2018



30 International conference proceedings, etc.
Yes
Game Learning Support System Based on Future Position
Only
Takeshi Ito
Computer and Games 2018
??/ ??, ??-??
2018



31 International conference proceedings, etc.
Yes
Examination of Indicators for Estimating Players’ Strength by using Computer Go,

Yuuto Kosaka and Takeshi Ito
The Proceedings in the 2018 Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence
??/ ??, 137-142
2018/12/01



32 International conference proceedings, etc.
Yes
A Proposal of Visualization Method for Critical Area in Computer Go
Joint
Yuanfeng Pang and Takeshi Ito
The TAAI2017 Proceedings
62-65
2017



33 International conference proceedings, etc.
Yes
Improvement and Evaluation of Search Algorithm in Computer Dice-Shogi
Joint
Takumi Baba, Takeshi Ito
The TAAI2017 Proceedings
84-87
2017



34 International conference proceedings, etc.
Yes
Changes of cognitive process in learning on Mini-Shogi

Takeshi Ito, Daisuke Takano, Xiaohang Wan and Keiji Tanaka
34th Annual Meeting of the Cognitive Science Society
1/ 1
2012



35 International conference proceedings, etc.
Yes
Performance Analysis of Consultation Methods in Computer Chess

Seiya Omori, Kunihito Hoki and Takeshi Ito
Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence
1/ 1
2012



36 International conference proceedings, etc.
Yes
The Use of Memory and Causal Chunking in the Game of Shogi

Takeshi Ito, Hitoshi Matsubara, and Reijer Grimbergen
Proc. of The Third International Conference on Cognitive Science
134-140
2001



37 International conference proceedings, etc.
No
From Spatial Chunking to Causal Chunking

Takeshi Ito, Hitoshi Matsubara, Reijer Grimbergen
Proceedings of the 6th Game Programming Workshop(GPW2001)
132-139
2001



38 International conference proceedings, etc.
Yes
Cognitive counseling on Shogi using self-explanation feedback

Takeshi Ito

665-668
1999



39 International conference proceedings, etc.
Yes
How players learn at 'KANSO-SEN'

Takeshi Ito, Teiji Furugori

28-32
1998



40 General remarks
No
第68回情報処理学会全国大会特別セッション「ここまで来たコンピュータ将棋」報告

伊藤毅志
コンピュータ将棋協会誌
24-26
2006



41 General remarks
No
GPW2005報告 The 10th Game Programming Workshop 2005

伊藤毅志
コンピュータ将棋協会誌
21-23
2006



42 General remarks
No
YSS、角落ちで名人に挑戦(国際フォーラム)

伊藤毅志
コンピュータ将棋協会誌
21-23
2006



43 Tutorial
No
カーリングとAI
Joint
山本雅人、伊藤毅志、桝井文人、松原仁
情報処理学会誌
59/ 6, 500-504
2018



44 Tutorial
No
工学的アプローチによるカーリング戦術支援
Joint
桝井文人、柳等、伊藤毅志
化学工学
82/ 2, 84-87
2018



45 Tutorial
No
ゲーム研究から見たコンピュータ将棋の現状と展望
Only
伊藤毅志
情報処理学会誌
59/ 2, 161-163
2018



46 Tutorial
No
工学的アプローチによるカーリング戦術支援
Joint
桝井文人、柳等、伊藤毅志
化学工学
82/ 2, 84-87
2018



47 Tutorial
No
ゲーム研究から見たコンピュータ将棋の現状と展望

伊藤毅志
情報処理学会誌
59/ 2, 161-163
2018/02



48 Tutorial
No
“Master”の衝撃
Joint
大橋拓文、伊藤毅志
人工知能学会誌
32/ 2, 160-163
2017



49 Tutorial
No
“Master”の衝撃
Joint
大橋拓文、伊藤毅志

32/ 2, 160-163
2017



50 Tutorial
No
コンピュータチェス・将棋・囲碁
Only
伊藤毅志
数学セミナー
11, 8-13
2017/11



51 Tutorial
No
コンピュータ将棋と不正疑惑
Only
伊藤毅志
情報処理学会誌
57/ 12, 1184-1185
2016



52 Tutorial
No
コラム“I”見聞録「第21回世界コンピュータ将棋選手権報告」

伊藤毅志
情報処理学会誌
Vol.52
2011/10



53 Tutorial
No
あから2010勝利への道:1.対戦までの準備と当日の模様

伊藤毅志
情報処理学会誌
Vol.52
2011/02



54 Tutorial
No
コンピュータ将棋は止まらない:第18回世界コンピュータ将棋選手権報告

伊藤毅志
情報処理学会誌
49/ 8, 93-99
2008/08



55 Tutorial
No
第1回UEC杯コンピュータ囲碁大会報告

伊藤毅志
情報処理学会誌
49/ 6, 43-48
2008/06



56 Tutorial
No
第17回世界コンピュータ将棋選手権報告

伊藤毅志
情報処理学会誌
48/ 7, 775-779
2007



57 Tutorial
No
認知科学における心理実験

市川伸一、伊藤毅志
人工知能学会誌
Vol.17/ No.1, 77-83
2002/01



58 Commentary
No
一人称研究対談「孤高の人の思考を科学する」上編
Joint
下條信輔、松原仁、伊藤毅志、諏訪正樹
人工知能学会誌
33/ 2, 653-661
2018