論文
公開件数:68件
No. 種別 査読の有無 標題 単著・共著区分 著者 誌名 巻号頁 出版日 ISSN DOI URL
1 一般論文

プログラミング演習のTAを対象とした行動記録システムの開発と実践
共著
江木啓訓, 横山裕紀, 今村瑠一郎, 則常一輝
日本教育工学会論文誌
45/ 1, 135-145
2021/06

10.15077/jjet.44142

2 一般論文

協調的議論において共調整を促す対話型ホログラフィックエージェント
共著
石川誠彬, 江木啓訓, 望月俊男, 久富彩音, 石井裕, 結城菜摘, 久保田善彦, 加藤浩
日本教育工学会論文誌
44/ Supplement, 185-188
2021/02



3 一般論文

脚部動作計測デバイスを用いた学習者の関心度推定の検討
共著
相川大吾, 浅井康貴, 後藤和彦, 江木啓訓
情報処理学会論文誌
62/ 1, 78-89
2021/01



4 一般論文

発話の占有を通知する議論訓練システムの提案
共著
石川誠彬, 岡澤大志, 江木啓訓
情報処理学会論文誌
62/ 1, 64-77
2021/01



5 一般論文

学習者の脚部動作時間に基づく疲労感の推定手法
共著
相川大吾, 浅井康貴, 河端留奈, 江木啓訓
教育システム情報学会論文誌
37/ 2, 149-154
2020/04



6 一般論文

コンピュータサイエンス入門教育の題材としてのアセンブリ言語プログラミング
共著
久野靖, 江木啓訓, 赤澤紀子, 竹内純人, 笹倉理子, 木本真紀子
情報処理学会論文誌 教育とコンピュータ(TCE)
4/ 2, 23-36
2018/06



7 一般論文

各授業回と学期末の自己評価の「ずれ」に着目した学習内容振り返り手法の開発と評価
共著
森裕生, 網岡敬之, 江木啓訓, 尾澤重知
日本教育工学会論文誌
41/ 4, 415-426
2018/03



8 一般論文

定量化した手書きワークシートを用いた学習評価の可能性の検討
共著
網岡敬之, 森裕生, 江木啓訓, 尾澤重知
日本教育工学会論文誌
41/ 3, 245-253
2017/12



9 一般論文

定量化した手書きワークシートと学習成果の関連性の検討
共著
網岡敬之, 森裕生, 江木啓訓, 尾澤重知
日本教育工学会論文誌
40/ Supplement, 81-84
2016/12



10 一般論文

学習管理システムの組織的な利活用のための教員の意識調査
共著
江木啓訓, 林一雅, 辻澤隆彦
日本教育工学会論文誌
40/ Supplement, 189-192
2016/12



11 一般論文

警告メッセージの内容と提示場所における多義性に着目した化学実験の安全作業支援
共著
宗官祥史, 江木啓訓, 藤波香織
情報処理学会論文誌
56/ 4, 1269-1277
2015/04



12 一般論文

科目全体を通したリフレクションのためのマトリクスを用いた学習内容構造化の実践と評価
共著
森裕生, 江木啓訓, 尾澤重知
日本教育工学会論文誌
37/ Supplement, 165-168
2013/12



13 一般論文

Wikipediaの編集を取り入れた授業における学習者の投稿行動の特徴と学習効果の検討
共著
尾澤重知, 江木啓訓, 森裕生
日本教育工学会論文誌
36/ Supplement, 41-44
2012/12



14 一般論文

学習者センシングのための筆記行為の検知手法と評価
共著
江木啓訓, 尾澤重知
日本教育工学会論文誌
36/ Supplement, 181-184
2012/12



15 一般論文

A Tangible Experiment Support System with Presentation Ambiguity for Safe and Independent Chemistry Experiments
共著
Akifumi Sokan, Ming Wei Hou, Norihide Shinagawa, Hironori Egi, Kaori Fujinami
Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing
3/ 2, 125-139
2012/06



16 一般論文

E-Teaching Portfolio to Realize Ubiquitous Peer Reviewing Process in Higher Education
共著
Yukari Kato, Shotaro Houri, Hironori Egi, Wataru Tsukahara, Masaki Nakagawa
International Journal for Educational Media and Technology (IJEMT)
3/ 1, 81-91
2009/08



17 一般論文

遠隔会議への同時多重参加を目的とした理解度評価
共著
安西悠, 江木啓訓, 西川真由佳, 湯澤秀人, 松永義文, 岡田謙一
ヒューマンインタフェース学会論文誌
18/ 2, 61-68
2006/05



18 一般論文

グループ支援を目的とした協同作業空間の雰囲気伝達手法
共著
江木啓訓, 西川真由佳, 安西悠, 重野寛, 岡田謙一
情報処理学会論文誌
47/ 4, 1219-1229
2006/04



19 一般論文

距離帯を用いた対面コラボレーション支援システム
共著
江木啓訓, 重野寛, 岡田謙一
情報処理学会論文誌
47/ 3, 711-721
2006/03



20 一般論文

グループ間相互評価による協調学習の再吟味支援の効果
共著
尾澤重知, 望月俊男, 江木啓訓, 國藤進
日本教育工学雑誌
28/ 4, 281-294
2005/03



21 一般論文

学習者構成型授業における教授法と学習環境デザイン実験研究の評価
共著
尾澤重知, 望月俊男, 江木啓訓,藤野敦, 柴原宜幸, 田部井潤, 井下理
日本教育工学雑誌
27/ Supplement, 73-76
2004/03



22 一般論文

協調学習における対面コミュニケーションとCMCの接続に関する研究
共著
望月俊男, 江木啓訓, 尾澤重知, 柴原宜幸, 田部井潤, 井下理, 加藤浩
日本教育工学雑誌
27/ 4, 405-415
2004/03



23 一般論文

協同記録作成を基にした対面議論への参加支援環境の構築
共著
江木啓訓, 石橋啓一郎, 重野寛, 村井純, 岡田謙一
情報処理学会論文誌
45/ 1, 202-211
2004/01



24 一般論文

協調学習における対面の活動とネットワーク上の活動の関係性について
共著
望月俊男, 江木啓訓, 尾澤重知, 井下理
日本教育工学雑誌
25/ Supplement, 145-148
2001/08



25 国際会議プロシーディングス等

Effect of Presenting Co-occurrence Networks that Reflect the Activeness of Face-to-face Discussions
共著
Taisei Muraoka, Naruaki Ishikawa, Shigeto Ozawa and Hironori Egi
Proceedings of the 23rd International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2021)
347-360
2021/07



26 国際会議プロシーディングス等

Introducing Real-Time Visualization Methods of Learning Support Behaviors for in-Classroom Lessons toward Optimized Assistance
共著
Ryuichiro Imamura, Yuuki Terui, Shin Ueno and Hironori Egi
Proceedings of the 11th International Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK21) Companion Proceedings
133-135
2021/04



27 国際会議プロシーディングス等

Development of a Teaching Assistant Reflection System to Improve Self-Efficacy
共著
Yuuki Terui, Ryuichiro Imamura and Hironori Egi
Proceedings of the IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE 2020)
294-299
2020/12



28 国際会議プロシーディングス等

Evaluation of the Learning Support Strategies for Teaching Assistants
共著
Ryuichiro Imamura, Yuuki Terui, Yuuki Yokoyama and Hironori Egi
Proceedings of the IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE 2020)
256-262
2020/12



29 国際会議プロシーディングス等

Face-to-Face Holographic Agent Used as Catalyst for Learning and Employing Co-regulation in Collaborative Discussion
共著
Toshio Mochizuki, Naruaki Ishikawa, Taishi Okazawa, Hironori Egi, Ayane Hisatomi, Yutaka Ishii, Natsumi Yuki, Yoshihiko Kubota and Hiroshi Kato
Proceedings of the 14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2020)
1733-1734
2020/06



30 国際会議プロシーディングス等

The Effects of Seat Location-based Teaching Assistant Support System on the Awareness of Self-Regulated Learning and Learning Performance
共著
Masanori Yamada, Yoshiko Goda, Ryuichiro Imamura and Hironori Egi
Proceedings of the IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE 2019)
625-631
2019/12



31 国際会議プロシーディングス等

Yoshihiko Kubota and Hiroshi Kato: Development of a Prototype of Face-to-Face Conversational Holographic Agent for Encouraging Co-regulation of Learning
共著
Ayane Hisatomi, Yutaka Ishii, Toshio Mochizuki, Hironori Egi, Yoshihiko Kubota and Hiroshi Kato
Proceedings of the 7th International Conference on Human-Agent Interaction (HAI2019)
308-310
2019/10



32 国際会議プロシーディングス等

A Method to Estimate Interest of Learner Based on Leg Condition
共著
Daigo Aikawa, Yasutaka Asai and Hironori Egi
Proceedings of the 18th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET2019)
127, 1-6
2019/09



33 国際会議プロシーディングス等

DiAna-AD: Dialog Analysis System for Adjusting Duration on real time in Discussion
共著
Naruaki Ishikawa, Taishi Okazawa and Hironori Egi
Proceedings of the 25th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech2019)
212-221
2019/09



34 国際会議プロシーディングス等

A supporting system for Teaching Assistant to control assistant behavior by adjusting instruction time
共著
Ryuichiro Imamura, Yuuki Yokoyama and Hironori Egi
Proceedings of the 21st International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2019)
239-246
2019/07



35 国際会議プロシーディングス等

Proposing an Estimation Method of Mental Fatigue by measuring learner's leg movement
共著
Daigo Aikawa, Yasutaka Asai and Hironori Egi
Proceedings of the 21st International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2019)
227-236
2019/07



36 国際会議プロシーディングス等

Designing a System of Generating Sound Environment for Promoting Verbal Communication in Classroom
共著
Riri Sekine, Yasutaka Asai and Hironori Egi
Proceedings of the Tenth International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech2018)
96-103
2018/09



37 国際会議プロシーディングス等

Encouraging system for Teaching Assistants to advise students during programming exercises
共著
Yuuki Yokoyama and Hironori Egi
Proceedings of The APSCE 25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)
665-670
2017/12



38 国際会議プロシーディングス等

Promoting Extrinsic Motivation Based on Result of LMS Quiz
共著
Yasutaka Asai and Hironori Egi
Proceedings of The APSCE 25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)
688-693
2017/12



39 国際会議プロシーディングス等

AccelChalk: Detecting Writing Action with Chalk Acceleration toward Collaboration between Teacher and Students
共著
Taishi Okazawa and Hironori Egi
Proceedings of the Ninth International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech2017)
99-106
2017/08



40 国際会議プロシーディングス等

Providing Individual Feedback to Large Classes in Higher Education
共著
Takayuki Amioka, Yuki Mori, Hironori Egi, Shigeto Ozawa
Proceedings of E-Learn 2016: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education
307-310
2016/11



41 国際会議プロシーディングス等

An Investigation into Students’ Writing Process Using Digital Pens in Exercises During Lessons
共著
Yuki Mori, Takayuki Amioka, Hironori Egi, Shigeto Ozawa
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education (ICCE 2015)
32-34
2015/12



42 国際会議プロシーディングス等

Analyses of comparative gaze with eye-tracking technique for peer-reviewing classrooms
共著
Hironori Egi, Shigeto Ozawa, Yuki Mori
Proceedings of the IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2014)
622-623
2014/07



43 国際会議プロシーディングス等

Analyses of Comparative Gaze with Eye-Tracking Technique during Classroom Observations
共著
Hironori Egi, Shigeto Ozawa, Yuki Mori
AACE Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014 (SITE 2014)
674-678
2014/03



44 国際会議プロシーディングス等

An Analysis of Utilizing a Learning Management System in a University of Science and Technology
共著
Hironori Egi, Takahiko Tsujisawa
Proceedings of the Pacific Neighborhood Consortium (PNC) Annual Conference and Joint Meetings 2013
127-
2013/12



45 国際会議プロシーディングス等

A Study of How to Support Students in a Course with Wikipedia Editing Activity
共著
Yuki Mori, Hironori Egi, Shigeto Ozawa
Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education (ICCE 2013)
162-164
2013/11



46 国際会議プロシーディングス等

AccelPen: Detecting Writing Action with Pen Acceleration toward Learning Support Systems
共著
Hironori Egi, Shigeto Ozawa
Proceedings of the 7th IEEE International Conference on Wireless, Mobile& Ubiquitous Technologies in Education (WMUTE 2012)
187-189
2012/03



47 国際会議プロシーディングス等

Spatial Connectedness of Information Presentation for Safety Training in Chemistry Experiments
共著
Akifumi Sokan, Hironori Egi, Kaori Fujinami
Proceedings of ACM International Conference on Interactive Tabletops and Surfaces (ITS2011)
252-253
2011/11



48 国際会議プロシーディングス等

The Development of a Method to Analyze Lectures Using Questions
共著
Shigeto Ozawa, Yuki Mori, Hironori Egi
Proceedings of E-Learn 2011 -World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education
820-825
2011/10



49 国際会議プロシーディングス等

A Preliminary Analysis of Taking Notes in e-Learning with Eye-Tracking of Students
共著
Hironori Egi, Shigeto Ozawa
Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (ED-MEDIA 2011)
1516-1521
2011/06



50 国際会議プロシーディングス等

Alerting Accidents with Ambiguity: A Tangible Tabletop Application for Safe and Independent Chemistry Experiments
共著
Akifumi Sokan, Nobuhiro Inagawa, Kosuke Nishijo, Norihide Shinagawa, Hironori Egi, Kaori Fujinami
Proceedings of the 7th International Conference on Ubiquitous Intelligence and Computing (UIC2010)
151-166
2010/10



51 国際会議プロシーディングス等

A Preliminary Experiment on Ambiguous Presentation for Safe and Independent Chemistry Experiments
共著
Kaori Fujinami, Akifumi Sokan, Nobuhiro Inagawa, Kosuke Nishijo, Norihide Shinagawa and Hironori Egi
the 8th International Conference on Pervasive Computing (Pervasive2010)
poster-
2010/05



52 国際会議プロシーディングス等

Grasping Contextual Awareness inside a Workspace at the Entrance to Support Group Interaction
共著
Hironori Egi, Hiroshi Shigeno, Ken-ichi Okada
Internet Technology and Secured Transactions Conference 2009 (ICITST-2009)
178-185
2009/11



53 国際会議プロシーディングス等

FD Commons: E-Teaching Portfolio to Enable an Ubiquitous Peer Reviewing Process
共著
Yukari Kato, Shotaro Houri, Wataru Tsukahara, Hironori Egi, Masaki Nakagawa
Proceedings of the IEEE 9th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2009)
334-336
2009/07



54 国際会議プロシーディングス等

Designing a Peer Reviewing Tool on Lecture Video with Handwritten Annotation
共著
Hironori Egi, Shotaro Houri, Yukari Kato, Tatsuya Terada, Wataru Tsukahara, Masaki Nakagawa
Proceedings of the 13th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2009)
31-39
2009/07



55 国際会議プロシーディングス等

A peer review tool on lecture video with handwritten annotation: FD Commons
共著
Shotaro Houri, Wataru Tsukahara, Yukari Kato, Hironori Egi, Masaki Nakagawa
Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (ED-MEDIA 2009)
1000-1009
2009/06



56 国際会議プロシーディングス等

Comparison of Peer Reviewing Between Paper-and-pen based Review Sheet and an Annotation Support System "FD Commons Annotator"
共著
Wataru Tsukahara, Shotaro Houri, Yukari Kato, Hironori Egi, Tatsuya Terada, Masaki Nakagawa
Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (ED-MEDIA 2009)
1463-1468
2009/06



57 国際会議プロシーディングス等

Development of e-Teaching Portfolio for Ubiquitous Peer Reviewing Process
共著
Yukari Kato, Hironori Egi, Wataru Tsukahara, Shotaro Houri, Masaki Nakagawa
Proceedings of Society of Information Technology & Teachers Education (SITE)
78-83
2009/03



58 国際会議プロシーディングス等

Ubiquitous Peer Reviewing Process to Construct e-Teaching Portfolio
共著
Yukari Kato, Hironori Egi, Masaki Nakagawa
Proceedings of International Conference for Media in Education 2008 (ICoME 2008)
59-64
2008/08



59 国際会議プロシーディングス等

A Fundamental Study for Participating in Multiple Teleconferences
共著
Hironori Egi, Hisashi Anzai, Itaru Takata, Ken-ichi Okada
Proceedings of the 11th IFIP TC13 International Conference on Human-Computer Interaction (INTERACT2007)
183-196
2007/09



60 国際会議プロシーディングス等

Proposal for Management and Presentation of Messages by Intelligent Door
共著
Aki Sugiyama, Itaru Takata, Hironori Egi, Ken-ichi Okada
Proceedings of the Third International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech2007)
39-44
2007/07



61 国際会議プロシーディングス等

Agenda based Multiple Work Support for Video Conferencing Participation and Deskwork
共著
Itaru Takata, Kousuke Tsumura, Hisashi Anzai, Hironori Egi, Ken-ichi Okada
Proceedings of the Second International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech2006)
21-26
2006/07



62 国際会議プロシーディングス等

Wearable Computer Supported Cooperative Work for Search/Collection Tasks
共著
Kousuke Tsumura, Tetsuo Sumiya, Hironori Egi, Hiroshi Shigeno, Kenichi Okada
Proceedings of the Second International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech2006)
78-83
2006/07



63 国際会議プロシーディングス等

Encouragement of Member Contribution in Face-to-face Meetings through Co-editing Minutes
共著
Hironori Egi, Keiichirou Ishibashi, Hiroshi Shigeno, Ken-ichi Okada
Proceedings of the First International Conference on Collaboration Technologies (CollabTech2005)
7-12
2005/07



64 国際会議プロシーディングス等

Designing Learning Environments as a Learner-Centered Course: Analysis of Planning of the Joint Camp in a Distant Joint seminar using CSCL
共著
Shigeto OZAWA, Toshio MOCHIZUKI, Hironori EGI
Proceedings of the International Conference on Computers in Education (ICCE2004)
428-435
2004/12



65 国際会議プロシーディングス等

DACS: Distance Aware Collaboration System for face-to-face meetings
共著
Hironori EGI, Naoto OHSUGA, Airi NAKADA, Hiroshi SHIGENO, Ken-ichi OKADA
Proceedings of the IEEE/IPSJ Symposium on Applications and the Internet (SAINT2004) Workshop
508-514
2004/01



66 国際会議プロシーディングス等

Analysis of Relationship between Face-to-Face Collaborative Learning and CSCL Activities
共著
Toshio MOCHIZUKI, Hironori EGI, Shigeto OZAWA, Yoshiyuki SHIBAHARA, Osamu INOSHITA, Hiroshi KATO
Proceedings of the International Conference on Computers in Education (ICCE2002)
387-391
2002/12



67 国際会議プロシーディングス等

School Festival on the Internet -Project-based and cooperative learning-
共著
Hironori EGI, Yoshitomo TSUTSUI, Yuuki NISHIMURA, Keiichirou ISHIBASHI
Proceedings of the ED-MEDIA2000
1777-
2000/06



68 解説

教育改善に向けたICTの利用
共著
加藤由香里, 江本理恵, 尾澤重知, 細川敏幸, 中島平, 江木啓訓, 田口真奈
大学教育学会誌
30/ 2, 88-92
2008/11